De dagen worden alweer wat korter, de temperatuur daalt maar het kan soms ook nog heel lekker zijn. De trainingen in de avond en vroeg in de ochtend zijn vaak al wat fris. Vandaag schijnt de zon maar het kan ook nog gaan regenen….

Vaak krijg ik nog de vraag “Spark je ook gewoon in de winter buiten?” en “Wat doe je als het regent?” Opvallend vind ik want jeeh…wat krijgen wij juist een energie van buiten sporten. En misschien nog wel meer in de winter en als het regent dan als het zonnetje schijnt en de temperatuur aangenaam is.

Waarom geeft buiten sporten nou zoveel energie? Veel mensen houden van het buiten zijn. Contact met de natuur en in combinatie met bewegen zijn vaak de ideale combinatie.

Naast een voldaan sport-gevoel, is zon/daglicht ook super belangrijk voor je lichaam. En uit onderzoek blijkt dat contact met de natuur de gezondheid kan bevorderen. Ook zijn er aanwijzingen dat de positieve effecten van bewegen nóg sterker werken wanneer de beweging buiten in de natuur plaatsvindt. Kortom ‘groen bewegen’ in de natuur biedt dubbel voordeel!

Draag laagjes
Er zijn mensen die geen moeite hebben om naar buiten te stappen als het regent of erg koud is om te gaan sporten. Toch zie je bij veel dat het wél uitmaakt. Ze zijn al een paar keer nat geregend met heen en weer fietsen en weten niet wat ze aan moeten trekken… te warm, te koud? Om het sporten vol te houden is het belangrijk dat je je er goed op kleedt. En voor sporten geldt, draag laagjes! Thermo shirt, fleece, soft-shell jas, thermo ondergoed en/of een wind dichte broek. En wat ook echt goud is…..een hele fijne MUTS plus handschoenen. Als je je lichamelijk namelijk niet lekker voelt, is het sporten niet fijn en wordt de drempel om te blijven gaan steeds groter.

Energie stroomt
Bedenk dat zodra je 10 minuten buiten bent de energie gaat stromen, je krijgt het lekker warm. En zeker na afloop, neem een lekkere warme douche of bad met een kop thee. En ik weet zeker dat je je super voldaan voelt! Tot snel in het park!