Hoe en waarom ben je bij Spark Sport terecht gekomen?
Zo’n drie jaar geleden ben ik via via bij Spark Sport terecht gekomen. Als het hockeyseizoen is, train ik twee keer per week bij Spark, voornamelijk om te bouwen aan mijn conditie en wendbaarheid. Daarnaast heb ik nog een hockeytraining en natuurlijk een wedstrijd. Dat laatste is vooral een sociale aangelegenheid. Soms vind ik 4x sporten in de week wel veel maar ik krijg er ook heel veel energie van, voor nu is het een goede combinatie.

Hoe vaak sport je gemiddeld bij Spark Sport en welke trainingen volg je?
Ik volg het liefst de Intervaltraining en de Spark Energy, dat zorgt voor een goede afwisseling. Eigenlijk kijk ik meer naar de tijden van de trainingen dan naar de inhoud, want bij beide trainingen zijn de oefeningen fijn en uitdagend. Ik leid een onregelmatig leven dus de verschillende dagen en tijden zijn voor mij ideaal. Tijdens een training probeer ik het beste uit mezelf te halen dus welke training ik volg maakt op de lange termijn niet zo gek veel uit, lekker in beweging zijn is voor mij het allerbelangrijkste.
Wat vind je het fijnst aan de trainingen bij Spark Sport?
De trainingen zijn afwisselend en je houding wordt -indien nodig- door de coach gecorrigeerd. Er is altijd een goede warming-up waardoor mijn lichaam en gedachten in de focus-stand gaan. Dan kun je lekker drie kwartier knallen en het beste uit jezelf halen zónder dat een trainer tegen je loopt te schreeuwen dat je verder, dieper of harder moet gaan. Bovendien brengt iedere trainer weer iets van zichzelf mee. De één humor, de ander weer doorzettingsvermogen, de volgende enthousiasme.

Wat maakt Spark Sport anders?
Voor mij is dat de wijze van begeleiden van de trainer. Je wordt niet afgemat, maar hij/zij stelt zich op als begeleider en motiveert je op een fijne manier. Om mij heen zie ik dat dat bij andere buitensportclubs wel anders is en voor mij werkt dat niet. Een Spark-trainer heeft oog voor je, helpt je en corrigeert je waar nodig zonder dat je over je grenzen gaat.

Spark Sport onderscheidt zich ook door persoonlijke begeleiding. Zo af en toe kom ik bij Mickey voor een check-up en dan stellen we ook persoonlijke doelen op voor de langere termijn. Die doelen helpen mij om overzicht te krijgen in wat ik eigenlijk wil bereiken: Sneller en wendbaarder worden? Herstellen van een blessure? Gewicht verliezen? Emotioneel in balans komen? Daarnaast krijg ik van Mickey ook vaak een Appje waarin ze bijvoorbeeld vraagt hoe het met me gaat en wanneer ik kom trainen. Daardoor sta ik weer even stil bij mijn planning en de doelen die ik gesteld had. De persoonlijke aandacht maakt een groot verschil.

Wat zou je nieuwe Sparkers mee willen geven?

  • Geniet vooral van het heerlijk buiten sporten, het is zo wezenlijk anders dan binnen op een loopband staan zweten!
  • Wees niet te streng voor jezelf: Bepaal je eigen niveau en bewaak je fysieke grenzen, de ene dag is de andere niet. Je kunt je lichaam niet voorspellen. Soms gaat het bij mij de laatste 15 minuten van een training pas stromen en word ik ineens bloedfanatiek. Dan heb ik alsnog een goede training gehad omdat het lekker sporten in de buitenlucht bij mij centraal staat.
  • De deelnemers van Spark zijn heel verschillend en je ontmoet altijd weer nieuwe mensen die op verschillende fysieke niveaus zitten. Ga jezelf niet vergelijken met het niveau van de anderen, tenzij juist dat jou motiveert en op weg helpt om sneller en beter te worden.
  • En verzandt niet in kletsen, zuchten, steunen: Het haalt je allemaal uit ‘het moment’ en de concentratie waardoor je voorbij kan gaan aan de doelen die je gesteld had. En dan is het dus zonde van de tijd en de energie die je hebt opgebracht om te komen trainen…

Mijke – 38 jaar