Wat leuk dat je m’n blog leest.
Wellicht bekend maar in 2010 ben ik begonnen met het opzetten van mijn sportbedrijf. Voordat ik hieraan begon heb ik 7 jaar als coach/ instructeur, sporttherapeute en manager bij een groot en leuk sportcentrum gewerkt in Bilthoven. In die jaren zag ik hoe belangrijk het is om de juiste coaching te bieden voor iedere sporter. Het steeds maar weer blijven herhalen op de juiste houding en beweging. Vanuit die ervaring, beleving en observatie is Spark Sport ontstaan. Destijds heb ik heel bewust  gekozen voor twee verschillende trainingen. Een training voor conditie en een training voor kracht. “Power” voor diegene die meer aan de conditie willen werken en “Energy” voor diegene die aan hun kracht willen werken. Na een aantal jaren merk ik dat het goed maar soms toch ook anders wordt beleefd of ingevuld wordt dan ik eigenlijk bedoelde. Er wordt vaak gedacht dat de huidige Interval (vroeger Power) beter en zwaarder is dan de Energy training en dat je als “ervaren” sporter altijd voor de interval moet kiezen. Deze beleving of gedachte wil ik en het hele Spark Sport team graag nuanceren. Er zit namelijk in kracht in de combinatie van beide.

We bieden een trainingsaanbod aan waarbij je – als je optimaal aan je kracht én je conditie wilt werken – juist beide trainingen zou moeten doen.Interval is goed voor het opbouwen en verbeteren van je conditie. Energy is gericht op versterking van je spieren. Onze boodschap is dan ook om optimaal aan je spierkracht en conditie te werken je niet moet vergeten om ook 1 x per week puur je krachttraining te doen. Voor een fit lichaam is blijvende spierversterking net zo belangrijk of zelfs nog wel belangrijker naarmate we ouder worden. Hoe sterker je bent, hoe meer “klappen” je op kan vangen.

Een voorbeeld van mijzelf. Vorige week heb ik een vervelende liesblessure opgelopen met een uitstap actie bij hockey. De woorden van mijn fysio waren: “Normaal duurt herstel van deze blessure 2 tot 4 weken. Maar omdat je sterk en fit bent, verwacht ik dat je binnen 1,5 week weer je herstel te pakken hebt. Kortom blijf echt 1 x per week de krachttraining doen, daar heb je zoveel profijt van in het dagelijks leven.

En ja, tuurlijk hoor ik de geluiden dat de interval training leuker is, of het voelt alsof je meer hebt gedaan. Je zweet meer, je bent meer moe/ voldaan, er doen fittere mensen aan mee wat motiveert om ook zelf weer een stapje verder te gaan.  Wacht, Stop, Halt.
Ik snap het helemaal, maar dit is juist zonde en hier gaan we de mist in. Want door bijvoorbeeld een interval training te combineren met een goede krachttraining bereik je (waarschijnlijk) meer in kortere tijd.

Om ervoor te zorgen dat IEDEREEN, dus zowel een startende, medium, fitte én ervaren sporter zich thuis voelen bij Interval én Energy gaan we de Energy training ombuigen naar een Core training. Puur gericht op je kracht, stabiliteit, coördinatie en balans. De coach bepaalt jouw niveau en zorgt dat de oefeningen voor jou de juiste uitdaging hebben en bijdragen aan jouw (sport)doel waardoor je dit op je eigen niveau kan voelen en beleven. Dus kijk goed naar je eigen sportplanning en varieer met je trainingen. Wees bewust waarom je naar een bepaalde training gaat. 1 x Interval en 1 x Core; het zal je verbazen wat het met je lijf doet. Wel alleen maar als je het consequent doet hè;). Je lichaam snapt er namelijk niets van wanneer je af en toe wel traint en dan weer niet, alles wat je dan opbouwt wordt namelijk net zo snel weer afgebroken door het niets doen.

Wil je nog advies? Dan kan je me dit altijd vragen.
Mail of WhatsApp of natuurlijk in de training.

Fitte Groet, Mickey