Als het kwik stijgt is bewegen wel het laatste waar je aan denkt. Trainen lijkt je een onmogelijke opgave of misschien zelfs ronduit ongezond. Toch is sporten bij warm weer goed te doen en hoef je je training niet over te slaan. Let wel op een aantal belangrijke punten. Een paar van onze beste tips.

Tip 1: Méér sporten, maakt beter hittebestendig

De een kan beter tegen de hitte dan de ander. Maar als ons Hollandse kikkerweertje omslaat naar mediterrane temperaturen, moet iedereen even acclimatiseren. Het duurt één tot meerdere dagen tot je lichaam zich aan de hogere buitentemperatuur heeft aangepast. Ook iedere keer dat je sport loopt je lichaamstemperatuur op. Regelmatig sporten zorgt ervoor dat je lichaam hier sneller op reageert. Zo ben je dus ook eerder gewend als de zomer toeslaat.

Tip 2: Vermijd een middagtraining

Het lijkt een open deur, maar we vermelden het toch nog maar even: kies voor een work-out in de (vroege) ochtenduren. Zo profiteer je optimaal van de koelte die de nacht heeft gebracht. De avond is een prima tweede optie. Het trainingsschema van Spark past hier trouwens goed in.

Tip 2: Houd het luchtig

Stem je sportkleding af op het weer. Vermijd donkere kleuren, maar zorg vooral voor kleding die ademt, lekker licht is en wat losser zit. Zo kan de wind er een beetje onder komen en heb je automatische ventilatie. De zon nog aan de hemel? Vergeet een (witte) pet niet en smeer je in met waterbestendige zonnebrandcrème.

Tip 3: Kies je terrein

De ondergrond waarop je traint draagt ook bij aan je beleving van de warmte. Asfalt en straatstenen nemen gedurende de dag veel hitte op en stralen dat vervolgens enthousiast weer af op jou. Kies dus voor gras of bosgrond als ondergrond, dat scheelt een stuk in de temperatuur. Zoek anders in ieder geval de schaduw van bomen op.

Tip 4: Warm? Warming-up!

Dat jij het warm hebt, betekent nog niet dat je spieren dat ook al zijn. Sla de warming-up dus ook in wam weer niet over. Doe het wel rustiger aan dan normaal. Dit geldt overigens voor de hele training. Zet alles op een tandje (of twee) minder. Ook de cooling-down blijft belangrijk om stijve spieren te voorkomen en ervoor te zorgen dat je hartslag en temperatuur geleidelijk aan weer dalen. Niet meteen op die bank ploffen dus!

Tip 5: Drink je suf

Op warme dagen drink je automatisch al meer dan op koele dagen. Omdat drinken tijdens de training niet altijd prettig voelt vanwege dat klotsende gevoel in je maag, moet je ervoor zorgen dat je gedurende de dag voldoende ‘tankt’. Drink dus ook als je geen dorst hebt. Dorst is overigens een alarmsignaal van je lichaam en dan ben je dus eigenlijk al te laat. Vergeet je het vaak? Er zijn talloze handige apps te vinden om je waterinname bij te houden. Mét wekkerfunctie!

Tip 6: Luister naar je lijf

Dit is meteen de allerbelangrijkste tip. Iedereen is anders. Je lichaamsbouw, vetpercentage, fitheid of aanleg bepalen mede hoe jij in warmte functioneert. Luister dus goed naar je lijf. Als die zegt dat het, ook in een rustiger tempo, niet gaat, stop dan ook gewoon. Nederland kennende zijn koelere dagen nooit ver weg!