Irene Buddingh

Door hypermobiliteit in mijn gewrichten kon ik vijf jaar geleden nog amper hardlopen door rugklachten. Mijn banden en pezen zijn te soepel en geven onvoldoende steun. Ik moest echt aan de slag om mijn buik- en rugspieren te versterken. Toevallig zag ik Spark Sport trainen in het park. Buiten trainen in het Griftpark, iets wat me direct aansprak want sporten binnen in een sportschool vind ik een hele opgave.  

Met moeite startte ik 1x per week met een vitaliteits training. Ik begon met snelwandelen en bouwde alles rustig op. Spark bleek meteen de juiste plek voor mij. Ik kon heel goed aangeven waar mijn klachten zaten en de coaches gaven aan welke oefeningen voor mij geschikt waren om die spieren sterker te maken, zodat ik minder rugklachten kreeg. De groepsdruk is relatief laag, waardoor ik goed mijn eigen tempo en ritme volgde en me niet opgejaagd voelde om toch dingen te doen die juist weer blessures zouden opleveren. 

Inmiddels ben ik 3,5 jaar verder en train ik tegenwoordig 3 en soms wel 4 keer per week. Een hele tijd ging ik 2 keer per week maar sinds mijn kinderen naar school zijn lukt het me 3 keer te gaan. Ik ga vaak naar de tabata. Een korte, intensieve training van 30 minuten waar alles aan bod komt. Door juist die keer extra in de week merk ik nog meer verschil in mijn rug. Minder pijn, meer stabiliteit en kracht, wat natuurlijk resulteert in meer energie! 

Als ik een tijdje minder ga, krijg ik toch weer meer last. Dat motiveert mij natuurlijk enorm om echt die 3 keer in de week te gaan en bij voorkeur in de ochtend. Dan denk ik er helemaal niet over na of ik wel of geen zin heb, maar ik ga gewoon. ’s Avonds trainen is voor mij echt een uitdaging. Dan denk ik de hele dag of ik nou wel zou gaan, of ik het red en komt er toch vaak wat tussendoor…. Kortom als ik een ochtend kan trainen dan ga ik, zonder nadenken en zeer gemotiveerd door de fitheid die mijn lijf inmiddels heeft!

× WhatsApp ons